کد مطلب:225743 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

درخواست استجابت دعا از حضرت رب العالمین
در مقام استجابت دعا، بعد از توسل به مقام والای حضرت معصومه (س)، و عرض ادب به محضر مبارك آن حضرت، رو به درگاه لا یزال ذات اقدس الهی كرده، و ناله زنان می گوییم: «اللهم استجب [1] لنا و تقبله بكرمك و عزتك و برحمتك و عافیتك و صلی الله علی محمد و آله اجمعین و سلم تسلیما یا ارحم الراحمین.»

ترجمه:

خداوندا! دعایم را مستجاب كن، و آن را به كرم و عزت و رحمت خود، از من قبول فرما! بر محمد و همه اهل بیت او صلوات و درود فراوان بفرست، ای بخشنده ترین بخشندگان!

سیر زیارت نامه ی حضرت معصومه (س) به گونه ییست كه، ابتدا از اسامی اعظم الهی شروع می شود. نمونه ی آن نیز در زیارت جامعه كبیره وارد شده است، كه در آن قبل از شروع زیارت هر یك از حضرات معصومین (علیهم السلام) باید بایستیم، و زیارت را با ذكر «الله اكبر» به تعداد مشخص شده، شروع كنیم. طبق روایت، به این جهت با ذكر «الله اكبر» آغاز می شود، كه شخص را به یاد عظمت و جلالت حضرت حق (جل جلاله) بیندازد. فرازهای بسیار بلندی كه در زیارت جامعه كبیره در مقام معصومین علیهم السلام وارد شده، به این دلیل است كه، شخص از عظمت الهی غافل نشده، و دچار غلو نگردد. همانند زمان امام هادی علیه السلام، كه به جهت كثرت كرامات و معجزات ایشان، اشخاصی دچار غلو شدند و آن امام همام علیه السلام را خدا می دانستند، العیاذ بالله! [2] .

به طور قطع، آمدن تسبیحات جلاله ی الهی در ابتدای زیارتنامه ی این شفیعه ی بزرگ خدا، عظمت و مرتبه ی بلند پاكی و عصمت ایشان را بر ما ثابت می كند. بنابراین، بی جهت نبوده است كه ایشان از ناحیه ی امام معصوم علیه السلام ملقب به لقب زیبای معصومه (علیهاالسلام) گردیده است؛ كه بیانگر عصمت و پاكی و عفاف



[ صفحه 168]



آن عالمه ی محدثه می باشد.



این گنبد رفیع، كه دایم منور است

این بارگاه دختر موسی بن جعفر است



خاك درش چه تربت پاكش معطر است

عمش یقین بدان كه علی بن جعفر است [3] .



خاك بقیع، كه مدفن اولاد مرتضاست

اینجا حریم خواهر سلطان دین، رضاست



خاك درش كه به چشم، چو توتیاست

شاهی كه خشت گنبد بارفعتش طلاست [4] .



شكی نیست كه، زیارت نامه ی حضرت معصومه (س) شرحی مفصل می طلبد، اما این امر از حیطه ی تحقیق ما خارج است. امید است كه، با عنایت خاص آن حضرت، بتوانم شرح مفصل زیارت نامه ی ایشان را در آینده تقدیم شیفتگان آن دختر ولایت كنم، ان شاء الله!

نیكوست، این بخش را با دعای زیبایی كه برای مولای غریبمان، حضرت ولی عصر (روحی له الفدا)، كه در زیارتنامه ی حضرت معصومه (س) آمده است، به پایان ببریم:

«اللهم صل علی نورك و سراجك، و ولی ولیك، و وصی وصیك، و حجتك علی خلقك» [5] .

ترجمه:

بار خدایا! بر نور و چراغ روشنگرت، بر ولی ولیت، بر وصی وصیت، و بر حجت خود بر بندگانت، صلوات بفرست!



از آنكه نام گرام تو گشته معصومه

مسلم است كه معصوم را قرین هستی





[ صفحه 169]





بیان به وصف تو قاصر بود، ولی دائم

به چرخ مجدد شرف اختری مهین هستی



تویی كه دختر هفتم امام می باشی

تویی كه خواهر هشتم ولی دین هستی



چه گونه وصف تو گویند عارف و عامی

كه برتر از همه توصیف آن و این هستی



شمیم باغ علی و نوگل رسول تویی

فروغ چشم محمد پس از بتول، تویی [6] .



السلام علیك یا بنت ولی الله، السلام علیك یا اخت ولی الله، السلام علیك یا عمة ولی الله، السلام علیك یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و بركاته [7] .


[1] اللهم فاستجب لنا... (خ، ل).

[2] مهدي پيشوايي، سيره ي پيشوايان، زندگاني امام هادي (ع) ص 603، چاپ چهارم، 1375.

[3] حضرت علي بن جعفر (ع)، عموي بزرگوار حضرت معصومه (ع)، كه قبر شريفش در قم مي باشد. كه گلزار شهداي قم در جوار قبر مطهر آن حضرت واقع شده است.

[4] سقازاده تبريزي.

[5] فرازي ديگر از زيارت نامه ي حضرت معصومه (ع).

[6] لمعات عشق، ص 100.

[7] فرازي ديگر از زيارتنامه ي بانوي كرامت عليهاالسلام.